top of page
kunstenares anca.webp

Houtskool  kunstenares

Anker 1 hoofdpagina

Leer  de  kunstenares  kennen

Wie zit er eigenlijk achter de schilderijen van Kunstbloc?

Anca Blok (1993) 

Na een afgebroken hbo-studie maatschappelijk werk en dienstverlening volgde eerst een tussenhalfjaar waarin Anca bij haar buurman op het land werkte, in de klei. Anca: ‘Dat is eigenlijk de periode waarin het tekenen begon. Ik herinner het me precies: het was een natte december in 2012. Ik dacht terug aan mijn kindertijd waarin ik dagenlang kon knutselen en fröbelen. In die tijd voelde ik zo’n vrijheid, ik kon alles maken wat ik wilde en genoot hier enorm van. Tekenen werd zo’n passie dat ik besloot hier mijn werk van te willen maken.’ Echter paste dit niet in het plaatje der verwachtingen. Want de kunst ingaan, bood dit wel toekomstperspectief wat betreft een inkomen? Dit was een groot risico, door velen werd dit afgeraden. Maar lichtelijk eigenwijs en met een diep onbewust vertrouwen besloot Anca in het diepe te springen en van de gebaande paden te treden.

De ongebruikelijke combinatie van kunst en nuchterheid tekent Anca ten voeten uit. De onorthodoxe, authentieke manier waarop zij tekent zoals ze het voelt, tekent ook de wijze waarop ze naar haar kunstenaarschap kijkt. Anca zwemt graag tegen de stroom in en pakt haar kunstenaarschap op geheel eigen wijze aan. Zo kiest ze er niet voor om haar werk in een galerie te presenteren en door anderen te laten verkopen. Ze treedt zelf naar buiten met haar kunst op de meest uiteenlopende manieren en is daarin echt aanwezig om de verbinding aan te gaan met geïnteresseerden. Naar verhalen te luisteren en deze te vertalen naar kunstwerken waarin de emotie voelbaar is.

Anca: ‘Ik sta op beurzen, teken live op diverse evenementen, ben te zien in tv-programma’s, en daarnaast sta ik regelmatig te presenteren als inspirator of gastspreker. Ik werk graag in opdracht. Dat sluit allemaal heel goed bij mijn filosofie aan. Dat soort dingen zijn heel erg leuk om te doen én helpen mij als kunstondernemer verder. Niet dat ik zo nodig erkenning zoek, hoor. Dat is niet het hoofddoel. Ik vind het bijzonder om in opdracht te werken en de verbinding te leggen met opdrachtgevers. Door daarbinnen iets heel persoonlijks te maken en emotie in de tekeningen te leggen, kan ik echt iets toevoegen. Dat is mijn doel. Emotie is het hoofdelement in mijn tekeningen, zowel in opdracht als bij vrij werk.’

Op welk punt in je leven kwam je erachter dat je iets met je creativiteit wilde gaan doen?

Ik herinner het me precies het was een natte december in 2012. Ik dacht terug aan mijn kindertijd waarin in ik dagen lang kon knutselen en freubelen. In die tijd voelde ik zo’n vrijheid, ik kon alles maken wat ik wilde en genoot hier enorm van. Alleen was het in die natte december anders.. ik deed een opleiding Maatschappelijk werk aan het HBO. Die vrijheid en de energie die ik vroeger kreeg van het creëren voelde ik toen helemaal niet. Ik voelde me leeg en miste mijn creativiteit. Dit besef moment is enorm belangrijk geweest. Ik besloot te stoppen met mijn opleiding en mijn gevoel te volgen. Er viel een last van mijn schouders af en vrijwel direct daarna kwamen de creaties weer uit mijn handen. Ik bloeide volledig op en voelde, ik heb terug gevonden wat onlosmakelijk met mij is verbonden; mijn creativiteit! Vanaf dat moment besloot ik hier mee verder te gaan en op mijn gevoel te vertrouwen.

'Vanaf dat moment besloot ik hier mee verder te gaan en op mijn gevoel te vertrouwen.'

ancablok in atelier.webp

Wat wilde je worden toen je een kind was?

Ik herinner me nog een opdracht op de basisschool waarbij we een tekening moesten maken van ons beroep in de toekomst. Ik heb toen een politievrouw getekend. Vooral het stoere aan de politievrouw vond ik heel interessant. Waarschijnlijk omdat ik uit een gezin met twee broers kom. Dat stoere interesseert me nog  altijd, zo vind ik het nu ook enorm leuk om mijn eigen lijsten te lassen. Hoe stoer is dat? 

 

Wat is het beste advies wat je ooit hebt gekregen?

In het begin had ik geen idee wat ik aan het doen was, ik volgde de koers van mijn gevoel en greep de kansen die op mijn pad kwamen zonder echt stil te staan bij mijn toekomst dromen. Deze dromen waren voor mij altijd ver weg of onrealistisch. Tot dat ik het advies kreeg dat wanneer je van iets droomt en je erin gelooft, je dan in staat bent om deze dromen werkelijkheid te maken. Dit advies gaat regelmatig door mijn hoofd, ik fantaseer over de toekomst en heb het vertrouwen dat ik mijn dromen werkelijkheid kan laten worden. En het werkt, zo droomde en visualiseerde ik in mijn gedachten mijn eigen atelier en binnen een jaar had ik deze droom al verwezenlijkt!

 

'Wanneer je van iets droomt en erin gelooft, dan ben je in staat om deze dromen werkelijkheid te maken.'

Waar was je toen je op het idee van kunstbloc kwam of ontdekte wat je wilde gaan doen?

Kunstbloc heb ik alle jaren gerund naast mijn studie docent beeldende kunst en vormgeving, het was altijd iets wat ik ‘erbij’ deed en ik kon nooit echt duidelijk benoemen wat mijn eigen stijl was en waar ik met mijn kunst voor stond. Tot dat ik na mijn studie een gesprek had met mijn business coach. Hij noemde situaties uit het heden en verleden rondom Kunstbloc op en ineens stond alles in een helder licht en viel het op zijn plek. Zo kregen opdrachten en ervaringen uit het verleden ineens een diepere betekenis. Ik besefte op dat moment dat mijn houtskooltekeningen een grote emotionele waarde in zich hebben voor zowel de opdrachtgever als mezelf. Wat ik altijd een mooi voorbeeld blijf vinden is een tekening van een vrachtwagen die ik ooit in opdracht maakte. Voor een ander is een vrachtwagen gewoon een vrachtwagen. Maar voor deze persoon had deze vrachtwagen een enorme emotionele waarde. Dit bleek toen ik op een gegeven moment de krant open sloeg en ineens een foto van mijn tekening bij zijn rouwadvertentie zag staan..  In eerste instantie schrok ik, maar toen kwam ineens het besef. Dit zijn persoonlijke schilderijen en dit is wat mijn kunst kan betekenen! Deze emotionele waarde in mijn werk koester ik.

Hoe bouw je jezelf weer op in momenten van zelftwijfel of tegenspoed?

Ik kan nog altijd moeilijk om gaan met zulke momenten. Ik probeer dan meestal positief te denken en lees de mooie en lieve reacties op mijn schilderijen door. Dit geeft mij altijd een boost. Daarnaast zijn er gelukkig altijd mijn ouders, in zulke momenten praat ik met hen en weten ze me altijd weer te kalmeren. 

Welk gereedschap, object of ritueel is onmisbaar in je werkdag?

Wandelen. In de rust van het wandelen en de natuur vind ik de ruimte waarin ideeën ‘oppoppen'. Ik laad dan helemaal op en kan nieuwe verbanden leggen wat zorgt voor nieuwe ideeën.

'In de rust van het wandelen en de natuur vind ik de ruimte waarin ideeën 'oppoppen'.

Welk citaat of gezegde inspireert en motiveert jou om jezelf te zijn en te doen waar je van houdt?

‘ I believe I can, I believe I will, I believe I know my dreams are real…’  Dit is een stukje uit de soundtrack van de dansfilm Honey. Deze film heb ik vroeger als kind eindeloos gekeken. Mijn moeder zei altijd al, dit nummer is op jouw lijf geschreven. Toen begreep ik nog niet goed waarom, maar nu motiveert en inspireert dit nummer mij om in mezelf te geloven en er volledig voor te gaan. Tijdens de opening van mijn atelier kreeg ik van mijn familie deze songtekst uitvergroot cadeau, zodat ik er tijdens het werk vaak naar kan kijken. 

‘ I believe I can, I believe I will, I believe I know my dreams are real…’

Welke persoonlijke eigenschap ben je het meeste trots op? Of waar in je werk ben je het meest trots op?

Het gebruik van mijn inlevingsvermogen in mijn werk. Door mij in te leven in de opdrachtgever kan ik die kern ontdekken en weet ik de juiste snaar te raken in mijn werk. 

bottom of page